توضیحات کوتاه

طبق بررسی های تیم قدرتمند عروس هلندی ایران در کشورمان نژاد های عروس هلندی به طور کامل ارائه نشده است از این رو تصمیم گرفتیم به طور کامل این موضوع را برای شما عزیزان ارائه دهم .

 به جهش ژنی (به هر رنگ به طور مجزا متاسیون میگویند ) 

عروس هلندی طبق تمام مرجع ها و سایت ها در ایران به میانگین 15رنگ یا موتاسیون تقسیم بندی میشود با 4سویه ی 1_ نرمال  2_وایت فیس 3_ آلبینو 4_ لپ زرد یا کرم فیس که این سویه را هم اغلب شناخت ندارد .

اما طبق تحقیقات شخصی بنده و جناب اقای شبان عروس هلندی در سرتاسر دنیا میانگین 50موتاسیون و 6سویه  طبق اخرین دست یافته هاکه به شرح زیر میباشند .

null

 

بنده محمد طاها داوطلب مدیریت وبسایت و سالن تکثیر عروس هلندی ایران ،قصد دارم موتاسیون های عروس هلندی را به طور کامل توضیح دهم .

توضیحات کامل

برای اولین بار در ایران مشاوره و آموزش رایگان .

پل های ارتباطی ما در شبکه های مجازی

خاکستری یا طوسی :

رنگ خاکستری طبیعی ترین و رایج ترین رنگ در حیات وحش برای عروس هلندی میباشد که در تمامی مستند ها و ویدئو هایی که از حیاط وحش ضبط شده است نمایان می باشد که دارای بدنی خاکستری روشن  با زمینه سفید در روی بالها و سری زرد رنگ و گونه های نارنجی مایل به قرمز است ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند.

نر ها در این موتاسیون دارای پرهایی کاملا خاکستری روشن و سری به رنگ زرد روشن و لپ های مایل به قرمز بوده و اما ماده دارای سری با زردی کمرنگ و بیشتر مایل به رنگ خاکستری است و در زیر دم خود پرهای زرد رنگ راه راه مشاهده می شود ، که این نشانه ها برای پرنده بالغ است .

خاکستری dark
خاکستری light
خاکستری normal

بررسی تخصصی نژاد لوتینو :

لوتینو صفتی مغلوب و مرتبط با جنس است و در ژن مغلوب رنگدانه ملانین مخفی و hidden مانده و رندگدانه لیپوکروم نمایان میشود  که این رنگدانه به پر و بال پرنده رنگ زرد یا سفید کرم می دهد و رنگدانه پستاکین  باقی مانده و به گونه پرنده ، رنگ قرمز پرتقالی می بخشد و همچنین برخی از لکه های کوچک در دم و زیر بال باقی می مانند. مغلوب شدن رنگدانه ملانین در سلول های بدن به چشم ها رنگ قرمز و به پاها رنگ صورتی می بخشد.

در این موتاسیون بدن سفید یا زرد رنگ است و با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد .  هر دو جنس گونه های نارنجی مایل به قرمز  روشنی دارند که این امر تشخیص نر و ماده را سخت می کند.
لوتینو یک رنگ بسیار رایج در میان عروس های هلندی می باشد که البته یکی از زیباترین عروسها در میان سایر نژاد های عروس هلندی  است.

**** لازم به ذکر است که نکته ای رو بگم : پر نداشتن پشت سر (پشت تاج) در اکثر نژادهای لوتینو طبیعی است و جای هیچ نگرانی  نیست

برای تعیین جنسیت لوتینو ها ابتدا باید از بالغ بودن عروس اطمینان حاصل کنید ، یکی از روشهای تشخیص جنسیت بر اساس تشخیص رنگ در پرها است که بعد ازاولین پرریزی به طور کامل جنسیت آنان از طریق پرها قابل تشخیص است :

عروس نر دارای پرهای سفید که معمولا در انتهای آنها رنگ زرد قابل تشخیص است و رنگ دم آنها لیمویی کم رنگ است و پرها فاقد هر گونه لک و علامتی دایره ای و خال خال زرد رنگ هستند.

اما ماده ها در این موتاسیون بر خلاف نر در قسمت شاه پرهای بالهای خود لکه هایی دایره ای یا خال خال به رنگ زرد دارد و همچنین در کنار دم لیمویی رنگ دارای خط چین هایی در بین چهار دم پایینی خود دارند

لوتینو ها خود چند موتاسیون مختلف دارد :

  • لوتینو نرمال
  • لوتینو یلو بادی
  • لوتینو مرواریدی یا خال زرد
  • لوتینوی گلد یا yellow dark
  • لوتینوی فالو
  • لوتینوی دبل فکتور

این مطلب منحصر به سایت عروس هلندی ایران است و در هیچ یک از سایت های داخلی چنین مطلبی وجود ندارد.حتی نمونه مشابه این پژوهش

دارچینی (Cinnamon) یا قهوه ای / که به نسکافه ای نیز معروف است :

رنگ پرهای بدن به رنگ قهوه ای روشن می باشد . سر به رنگ زرد و گونه ها به رنگ نارنجی می باشند.

تعین جنسیت این موتاسیون مثل رنگ خاکستری است

***لازم به زکر است پایه ی رنگی اکثر موتاسیون های خاص همین رنگ سینامون است

که حتی خود لوتینو هم اولین بار از اصلاح نژاد همین رنگ بوجود آمد و علت جهش های خاص لوتینو نیز از این عمر پیروی میکند

این موتاسیون نیز شامل رنگ های نام برده شده در موتاسون خاکستری را نیز دارا میباشد

شامل :

  • دارک
  • لایت
  • نرمال

نقره ای (Silver) :

این موتاسیون برای اولین بار توسط شخصی بنام تری کول در یک پت شاپ و پرورشگاه شخصی در کشور  انگلستان در  جولای سال 1979 بوجود امد .

این موتاسیون حاصل  جفتگیری نر نرمال وایت فیس و ماده آلبینو است .

این موتاسیون دارای صفت مغلوب به جنسیت است  (جفت مولدین باید حتما از همین رنگ باشند تا جوجه ی خالص دبل فکتور  بدنیا بیاد )و در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است و این موتاسیون حاصل جهش رنگ خاکستری است  به جز اینکه بدن برنگ سفید شیری  ( نزدیک به سفید ) می باشد .

درتعین جنسیت موتاسیون نقره ای هم از الگوی رنگ خاکستری پیروی میکنیم

با این تفاوت که ماده ها دار ای گونه کدر تری هستند.

رنگ پاها و نوک مشکی ذغالی میباشد .

موتاسیون نقره ای چندین نمونه دارد از قبیل :

  • نقره ای نرمال
  • نقره ای دارک
  • نقره ای لایت
  • نقره ای فالو
  • نقره ای سینگل فاکتور
  • نقره ای دبل فکتور

***لازم بزکر است که گونه ی لپ دار موتاسیون نقره ای نیز خود چندین موتاسیون متفاوت دارد .

این مقاله ی پژوهشی هم در هیچ سایت و منبعی در کشورمان ایران وجود ندارد .

واین تحقیقات حاصل تلاش و تجربه ی شخصی محمدطاها داوطلب میباشد .

ابلغ (Pied) :

این موتاسیون برای اولین بار در سال 1920در آمریکا ودر سالن الیسا پتر بوجود امد .

در این گونه موتاسیون رنگ حاصل را باتوجه به میزان چیدمان درصد بندی میکنیم که از 5درصد شروع و به 95درصد ختم میشود  درصدی از  رنگ بدن زرد یا سفید ویا نسکافه ای یا مرواریدی است و  رنگ بالها  هم رنگ متضاد رنگ بدن میتواند باشد که نشانه یک عروس هلندی ابلغ تمام عیار است . نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند و تشخیص جنسیت از روی رنگ پرنده گاهی سخت است ولی بیشتر از الگوی خاکستری و لوتینو برای تعیین جنسیت استفاده میکنیم .

ابلغ ها را میتوان ادغام 2 رنگ متضاد هم نام برد برای شناخت و درک بهتر این موتاسیون نامید .

دوکت ها و تک خال های مهر هم جز ابلغ ها محسوب میشوند .

و گوناگونی انواع رنگ در این موتاسیون بیشترین تنوع را دارد به گویی شامل حداقل 25نوع ابلغ هست

مرواریدی یا گلباقالی (pearl) :

 مبحث شناخت تخصصی نژاد مرواریدی رو براتون مینویسم که این مبحث چکیده ای از تحقیقات بنده در این خصوص است که درکانال عروس هلندی ایران مینویسم و مطالب کامل رو در سایت بصورت تخصصی مینویسم  که در اینده تمامی گزارشات تحقیقات بنده در سایت و کانال عروس هلندی ایران منتشر خواهند شد .

در تحقیقات جناب مهندس شبان به این نتیجه رسیدم که پیدایش این نژاد برای بار اولین بار در کشور آلمان در سال ١٩٧٠ توسط دکتر جک بارتز به وقوع پیوست.که ایشان یکی از محققین بنام این کشور هستند دکتر بارتز یک پرنده شناس فوق حرفه ای در کار خود هستند که دیگر نمونه ان در دنیا نیست ایشان یک مجموعه دار فرهیخته در تکثیر طوطی سانان وهستند.

در نژاد مرواریدی شیوه ی رنگ آمیزی پرها  بدین ترتیب است که پرهای بدن قهوه ای روشن با زمینه ی سفید و با سر  به رنگ زرد کمرنگ با رگه های خاکستری روشن یا سینامون لایت هستند البته در جنس نر سر کاملا زرد است این نژاد حاصل تلاقی رنگ سینامون در جنس ماده و رنگ لوتینو سفید در جنس نر بوجود امده که حاصل این جفت به تولد جوجه ای با رنگ به اصطلاح مرواریدی است.

در اصلاح نژاد این رنگ جهش از نوع جابجایی رخ داده است که در اینده طاها داوطلب به طور کامل در کانال مطلب مربوط به ان را مینویسد با این حال اصلاحات نژادی متفاوتی بر آنان صورت گرفته و حتی ممکن است درآینده رنگ ها و گونه های جدیدی از آنان به وجود بیاید.

پرها در این نوع نژاد دارای لکه هایی از رنگدانه لیپوکروم زرد و یا سفید و بدون زمینه رنگدانه خاکستری چنل ققنوس و یا قهوه ای است.پرنده ی نر در پر ریزی های مختلف به تدریج مشخصات این رنگ را از دست می دهد اما عروس ماده تمامی مشخصات این رنگ را همواره حفظ می کند و این عمل سبب تمایز جنسیت میان عروس مرواریدی خواهد شد.رنگ پاها در مرواریدی صورتی روشن است و رنگ  نوک کرم  روشن  است و سبب دشواری در تعیین سن می گردد از این رو بینی عروس می تواند بیانگر تعیین سن عروس هلندی مرواریدی  باشد.

در ایران به این رنگ از عروس هلندی مرواریدی میگویند اما نام های دیگری نیز ان را میشناسند از قبیل طاووسی و صدفی 
اما در کشور المان و دیگر کشور ها مخصوصا کشور های اروپایی این نوع عروس را با نام ایزابلا میشناسند.

لازم بزکر است که این نوع رنگ در دسته ابلغ ها جای دارد و خود نژاد و دسته جداگانه ای نداردو نکته جالب این است که این نوع رنگ در کروموزوم های خود بیشترین تنوع ژن را دارند که سبب تولد جوجه هایی با رنگ های مختلف میشود پیشنهاد میشود که این نوع رنگ را در درجه اول با لوتینو یا سینامون ویا ابلغ جفت  کنید تا بیشترین تنوع رنگ جوجه را شاهد باشیدالبته خالص بودن جفت ملاک اصلی تنوع رنگ است.

این رنگ یکی از پر فروش ترین رنگ ها در بازار پرندگان ایران است و طرفداران زیادی دارد تمامی مرواریدی های خالص ماده هستند چون جهش اولیه در جنس ماده رخ داده البته نوع جنس نر ان در سن پایین رنگ مرواریدی دارد اما در سن بلوغ و پرریزی رنگ پرهای ان تغییر کرده و ب رنگ صدفی تغیر رنگ میدهد.

نکته اینجاست که خود رنگ صدفی هم دارای جنس ماده هم هست بنده یکی از طرفداران این رنگ هستم چون تغیر ژنی در این رنگ باعث مقاومت جسمی زیاد شدهتنوع رنگ جوجه ها ی حاصل زیاد است زیبایی بخصوص و منحصر به فرد دارد .

وایت فیس ، صورت سفید (Whiteface) ، بدون لپ : 

در عروس هلندی صورت سفید یا وایت فیس رنگ بدن خاکستری تیره و رنگ صورت سفید و رنگ کاکل خاکستری روشن است و در حقیقت از لحاظ رنگ آمیزی شبیه خاکستری است با این تفاوت که پرهای صورت به جای زرد ، سفید بوده و گونه ها رنگی نیست . تعیین جنیست وایت فیس از ظاهر تقریبا به نژاد خاکستری شبیه است. وایت فیس ها معمولا قیمت بالاترینسبت به بقیه عروسها دارند.

وایت فیس ها دارای زیر شاخه هایی هستند که در اطلاعات تکمیلی انواع عروسها میتوانید مشاهده کنید ،مانند :

  • صورت سفید مرواریدی
  • صورت سفید ابلغ
  • سینامون وایت فیس
  • گلباقالی وایت فیس
  • و…

لپ زرد ، yellow cheek :

این جهش در سال  1995 یا همان سال 1374 در کشور  آلمان توسط اقای  استیفن بوجود امداین موتاسیون یک جهش ژنتیکی مغلوب به جنسیت است .این موتاسیون در نوبه ی خود بینظیر و بی شباهت در تمام عروس هلندی ها است چرا که هیچ موتاسیون خالص مغلوب مرتبط به جنسیت در عروس هلندی ها بوجود ندارد و فقط در این موتاسیون طبق تحقیقات محمدطاها داوطلب وجود دارد و این جهش به خوبی با تمام جهش هایی که باعث کاهش یا تغییر رنگدانه ی ملانین می شود ، ترکیب می شود.تمامی جوجه هایی که از  این موتاسیون به شرط مغلوب به جنسیت بدنیا می ایند هیچ یک از ان ها نمایانگر این صفت مغلوب نیستند.

توضیحات بیشتر را بزودی در سایت بصورت ویدئو اموزشی قرار خواهم داد

فقط توجه داشته باشید جنسیت مرتبط با این موتاسیون ماده ی سینامون فالو چشم زرشکی است

 

پاستل فیس ، کرم فیس نیز زیر شاخه ی این موتاسیون هستند

این موتاسیون یک جهش  ساده ای است که حاصل جفت خوردن سینامون وایت فیس با ماده نرمال لپ دار  است این موتاسیون دارای گونه ی نارنجی لایت رنگی دارد این موتاسیون در استرالیا ودر سال 1985 در پاسیو خانم الیزا بوجود امد این موتاسیون غالب به جنس است و تمامی بچه ها حامل ژن پاستل لایت هستند

موتاسیون آلبینو (Albino) یا در بعضی منابع خارجی به آن لوتینوی وایت فیس هم میگویند :

آلبینوی مطلق ترکیبی از عروس هلندی وایت فیس و لوتینو است .که در این حالت ژن وایت فیس ، رنگ های زرد و نارنجی گونه را از بین برده و از طرفی ژن لوتینو رنگ سیاه و سفید را از بین می برد که نتیجه ی آن یک آلبینوی چشم قرمز می شود. که تعیین جنسیت کمی مشکل هست و تقریبا نمی توان از روی ظاهر پرنده تشخیص داد. این گونه به رنگ سفید خالص با پرهای سفید یکدست و چشم های قرمز می باشد .و بسیار زیبا هستند و دراثر یک نوع جهش در عروس هلندی خاکستری معمولی به وجود آمده است . و بر خلاف سایر انواع عروس هلندی که گونه ها و پرهای کاکل رنگی هستند در این پرنده رنگ گونه و کاکل سفید است. معمولا نژاد آلبینو به عنوان یکی از زیباترین و پرطرفدارترین نژاد عروس هلندی در میان پرورش دهندگان طوطی و دارندگان عروس هلندی ها شناخته می شود . که از جمله دلایل محبوبیت و قیمت بالای این نژاد از تکثیر سخت آنهاست که سبب افزایش قیمت آنان است.

البینو ها به چندین دسته تقسیم میشوند :

  • آلبینو چشم قرمز
  • البینوی چشم شرابی
  • آلبینوی دبل فکتور
  • آلبینو فالو
  • آلبینوی چشم اسکای

موتاسیون زیتونی یا امرالد :

به این موتاسیون اسپانگل هم میگویند در حقیقت فعلا از تاریخ پیدایش این موتاسیون اطلاعات دقیقی موجود نیست  اما منابعی ،این موتاسیون را به ایالت متحده امریکا ودر سال 1996 نسبت میدهند ///این موتاسیون رنگ سبز زیتونی را ندارد بلکه این موتاسیون را باتوجه به رنگ زرد را که در طیف ظریف برروی بدن نقره ای اپال قرار میگیرد و جوجه های حاصل تماما مشخصات نقره ای را دارا هستند ولی از لحاظ ظاهر با توجه به طیف رنگ به امرلاد معروف هستند.

تمامی امرلاد ها حامل ژن خاکستری هستند و برای تعیین جنسیت دقیق از شیوه ی تشخیص جنسیت موتاسیون سیلور و موتاسیون نرمال استفاده میکنیم …

موتاسیون فالو :

در واقع یه جهش ژنتیکی نادر است که در رنگ سینامون رخ داد که رنگ چشم ها قرمز زرشکی و پاها و نوک شفاف کرمی رنگ دارند.

البته جهش اولیه در رنگ سینامون بوده ولی درحال حاضر در تمامی موتاسیون ها اتفاق می افتدو جز پرفروش ترین ها محسبوب میشودیعنی در سویه های لپ گلی ها و وایت فیس ها و لپ زرد ها و هم موتاسیون فالو مشاهده میشود .

موتاسیون فالو

در واقع یه جهش ژنتیکی نادر است که در رنگ سینامون رخ داد که رنگ چشم ها قرمز زرشکی و پاها و نوک شفاف کرمی رنگ دارند

موتاسیون اپال و پتر و تری کالر بقیه موتاسیون ها را بعدا توضیح خواهم داد…

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • Matin.1.1.1
    1399-10-06 20:55

    پیج لپ گلیها و ایران کوکاتیل
    واقعا کار خوبی ارائه دادید
    انشاءالله همیشه موفق و پیروز باشید

    پاسخ
  • عالی بود

    پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست